ΓΝΩΜΗ



"ΣΤΕΡΓΕΙ ΓΑΡ ΟΥΔΕΙΣ ΑΓΓΕΛΟΝ ΚΑΚΩΝ ΕΠΩΝ"
ΣΟΦΟΚΛΗΣ

"Διότι κανένας δεν αγαπά τον αγγελιοφόρο των κακών γεγονότων"
(απόδοση Νότα Κυμοθόη)

Πέμπτη 7 Μαΐου 2020

Νότα Κυμοθόη "ΒΕΣΑΚ"

Νότα Κυμοθόη "ΒΕΣΑΚ"
Photography Nota Kymothoe©Νότα Κυμοθόη


Μια παγκόσμια ημέρα γιορτής που συμβαίνει την 1η Πανσέληνο του μήνα Μάη κάθε χρόνο κι είναι αφιερωμένη στα γενέθλια του Βούδα.
Βούδας σημαίνει αφυπνισμένος ή φωτισμένος και προέρχεται από το ρήμα "μπούτχ" της αρχαίας σανσκριτικής διαλέκτου της Ινδίας.  Έχει δοθεί σαν όνομα σε πολλούς "αφυπνισμένους και φωτισμένους" που κατόρθωσαν να φτάσουν τον ύψιστο αυτόν σκοπό του πνεύματός τους.
Την εορτή του ΒΕΣΑΚ τιμούν 3 ολόκληρες ημέρες και νύχτες προς τιμήν του ΒΟΥΔΑ.
Ο Σιντάρτα Γκαουτάμα γεννήθηκε στο Νεπάλ κι είναι ο ιδρυτής του Βουδισμού, της πνευματικής αφύπνισης και πνευματικού φωτισμού. Περιπλανήθηκε 45 ολόκληρα χρόνια διδάσκοντας την Ντάρμα δηλαδή την ατραπό των ανωτέρων αληθειών. Δεν καθιέρωσε καμιά θρησκεία ο ίδιος, απλά οι άνθρωποι δημιούργησαν τη λατρεία του. Ο σκοπός του βουδισμού είναι η πνευματική αφύπνιση και φώτιση. Βούδες υπάρχουν πάρα πολλοί...

Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Νότα Κυμοθόη "Καλή Λαμπρή Ημέρα"

Νότα Κυμοθόη "Καλή Λαμπρή Ημέρα"
Οι άνθρωποι περιμένουν με λαχτάρα την Μ. Εβδομάδα για να γιορτάσουν το Πάσχα. Δεν ξέρουν τι σημαίνει αυτή η γιορτή. Απλά από συνήθεια καθαρίζουν το σπίτι τους, κάνουν αγορές, φτιάχνουν κουλουράκια, αγοράζουν αρνί για τη σούβλα, βάφουν κόκκινα αυγά τη Μ. Πέμπτη και μετά τον Επιτάφιο, εύχονται Καλή Ανάσταση. Γίνεται το Μ. Σάββατο το βράδυ με το άναμμα της λαμπάδας με το Άγιο Φως που φέρνουν από την Ιερουσαλήμ.
Όμως το 2020 έχουμε ανατροπές. Η πανδημία του κοροναϊού έχει τις εκκλησιές, κλειστές. 
Δεν έχουν κατανοήσει οι περισσότεροι άνθρωποι, πως ο Θεός δεν είναι μέσα σε όλο αυτό που συμβαίνει σαν δρώμενο στις εκκλησιές, αλλά βρίσκεται ο Θεός παντού. Αυτό το "παντού" ακόμα να κατανοηθεί κι όμως όλοι πιστεύουν Σ'  ένα Θεό Πατέρα Παντοκράτωρα...
Εύχομαι σε όλων τα σπιτικά Καλή Λαμπρή Ημέρα Ανάστασης Πνευματικής και να έρθει άπλετο Φως Πνευματικό σε όλων τους νόες, ώστε να κατανοήσουν πως ο Θεός είναι ΖΩΝ, δεν πέθανε ποτέ! Οι άνθρωποι τον προδίδουν χρησιμοποιώντας τον Ιούδα, τον καταδικάζουν, τον σταυρώνουν και ύστερα ενώ δεν τον βρίσκουν πουθενά, λένε πως Αναστήθηκε! Είναι δύσκολο να κατανοήσει ο ανθρώπινος νους το Θεϊκό Πνεύμα που είναι Παντού. 

Πέμπτη 16 Απριλίου 2020

Νότα Κυμοθόη "Για τον Εσταυρωμένο"




Photography and writer Nota Kymothoe©Νότα Κυμοθόη


Μεγάλη Πέμπτη κι έρχονται μνήμες παιδικές, καθώς καθόμασταν μετά τα 12 Ευαγγέλια να στολίσουμε τον Επιτάφιο. Ο Εσταυρωμένος δέσποζε μέσα στην εκκλησία. Θλίψη και πόνος. Κόβαμε τις βιολέτες από τα κοτσανάκια τους που μοσχοβολούσαν και οι μεγάλες γυναίκες τις περνούσαν στις κλωστές και γίνονταν μεγάλα περιδέρια που στόλιζαν με αυτά τον Επιτάφιο.
Το μεσημέρι της Μ. Πέμπτης βάφαμε κόκκινα αυγά. Ήταν λέει από το αίμα του Χριστού κι ήταν λέει για το καλό. Ποτέ μου δεν κατάλαβα αυτό το θέμα. Πως μπορεί από το αίμα που έτρεχε από τα πόδια κι από τα χέρια του Θεανθρώπου Χριστού να έχουν έθιμο να βάφουν αυγά για το καλό; Βάρβαρο μου φαινόταν. Βλασφημία μοιάζει, να χαίρεσαι με το αίμα ενός που σταύρωσαν και να το θεωρείς πως είναι για καλό. Κι αυτός να είναι ο Θεός που πρέπει να πιστεύεις.
Αλλά κι αυτή η Σταύρωση με θλίβει. Βία οπτική, όπου δεν ξέρω σε τι διαπαιδαγωγεί όλο αυτό το σκηνικό, να επαναλαμβάνεται συνεχώς, διαιωνίζοντας καταδίκες, βασανιστήρια, λεκτική βία και μαρτυρικό θάνατο ενός Θεού που τον σταυρώνουν κάθε χρόνο κι Εκείνος Αναστένεται κι οι άνθρωποι χαίρονται. Τι είδους σκηνικό είναι αυτό, δεν ξέρω. Αν λοιπόν η βία είναι αντιπαιδαγωγική, πως διοχετεύεται όλη αυτή η "θρησκευτική" τελετή βίας σε μια αθώα παιδική ψυχή η οποία βλέπει αυτό το σκηνικό;
Επειδή όλη η "δήθεν" πολιτισμένη κοινωνία αδιαφορεί για την αθώα ψυχή των μικρών παιδιών, τα οποία εθίζει στην οπτική κακοποίηση με όλο αυτό το σκηνικό δρώμενο, κι επειδή αθώα παιδιά κακοποιούνται καθημερινά από "εθισμένους βιαστές", αντιστέκομαι κι αντιδρώ ως εξής: 1) ΔΕΝ ΒΑΦΩ ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΥΓΑ ΜΕ ΤΟ ΑΙΜΑ ΕΝΟΣ ΑΘΩΟΥ 2)ΔΕΝ ΑΝΑΡΤΩ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥΣ σε τόπους μαρτυρίου σε κανέναν Γολγοθά. 3) ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ Η ΔΙΔΑΧΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ στις αθώες παιδικές ψυχές από τους ενήλικες.
ΚΑΛΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ εύχομαι ΣΕ ΟΛΟΥΣ .
Θα αρκεστώ να εναποθέσω αυτές τις βιολέτες νοερά στα ιερά και τρυπημένα πόδια του Εσταυρωμένου ευχαριστώντας τον, για όλη τη γνώση οπού μου πρόσφερε και για όλα, όσα η δική μου ψυχούλα αντιλαμβάνεται.

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2019

Νότα Κυμοθόη "Από τη χώρα της αθωότητας" Δοκίμιο

Νότα Κυμοθόη"Από τη χώρα της αθωότητας"
"Η τοι μεν πρώτιστα Χάος γένετ΄, αυτάρ έπειτα. Γαι ευρύστερνος, πάντων έδος ασφαλές αιεί...Έρος, ος κάλλιστος εν αθανάτοισι θεοίσι, λυσιμελής, πάντων δε θεών πάντων τ΄ανθρώπων δάμναται εν στήθεσσι νόον και επίφρονα βουλήν". Αυτά γράφει ο παππούς μου Ησίοδος στη Θεογονία του κι εδώ όπου έφτασε η ζωή στη Γη είναι τόσο μα τόσο επίκαιρος. Θυμήθηκα έτσι απλά, μια διάλεξή μου στην Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών το 1989, όταν είχα έρθει από το εξωτερικό επαναπατριζόμενη, βλέποντας με καθαρή ματιά όλα τα προβλήματα της χώρας. Σήμερα πάλι, από απόσταση κοιτάζοντας θλίβομαι και χαίρομαι συνάμα για τη Νέα Αρχή οπού συμβαίνει στον όμορφο τόπο, που λέγεται Ελλάδα. Αλλά για να συμβεί ανάπτυξη και πάλι θα συνθλιβεί όλο το πριν. Αυτός είναι ένας άρρητος φυσικός νόμος. Κι ο Ποιητής Ησίοδος μιλάει για το Χάος, τη Γη και τον Έρωτα τοποθετώντας τα ως τα πρώτα στοιχεία του κόσμου όλου. Αλλά τι ακριβώς εννοεί; Έχουν κατανοήσει άραγε οι άνθρωποι που τον διαβάζουν; Και δεν είναι τυχαίο, που οικοδομείται πάλι από την αρχή αυτή η οικονομική ζωή στον τόπο. Διότι το Χάος σαν στοιχείο δεν αποτελεί αδρανή ύλη μήτε συγκεχυμένη, αλλά μια κατάσταση εποπτικά περιορισμένη κι ελεγχόμενη από εξωγενείς παράγοντες που δεν βρίσκονται μέσα σε αυτήν. Διότι ετυμολογικά η λέξη στην ελληνική σημαίνει το χάσμα, δηλαδή το βαθύ κενό, αυτό οπού έμεινε μετά από την μεγάλη κλοπή των όσων εκεί πριν υπήρχαν.
...(δημοσιεύτηκε 1/12/2012 στην εφ. Αδέσμευτος Πάφου, Κύπρος)

Για την ολοκλήρωση του Δοκιμίου, διαβάστε το βιβλίο μου "Το Λ των λέξεων και του Λόγου" Δοκίμια, έκδοση ΟΙ ΑΙΝΙΑΝΕΣ , 2017

Σάββατο 22 Ιουνίου 2019

Νότα Κυμοθόη"Οι ανθρώπινες σχέσεις και η ψυχολογία της συμπεριφοράς"Δοκίμιο

Νότα Κυμοθόη"Οι ανθρώπινες σχέσεις και η ψυχολογία της συμπεριφοράς" Δοκίμιο
Όταν πριν χρόνια μελετούσα το έργο του καθηγητή της κοινωνικής ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Michel Argyle, είχα κατενθουσιαστεί κι έρχονται στο νου μου τα λεγόμενά του...Όλοι ξέρουμε πως οι σχέσεις με τους συνανθρώπους μας μπορούν να δημιουργήσουν ευτυχία ή δυστυχία...Έχει αναρωτηθεί ο καθένας που διαβάζει αυτό το κείμενο πόσες καθημερινές επαφές με ανθρώπους είναι άσχημες, προκλητικές και άκαρπες, εξαιτίας άσχημης συμπεριφοράς;Ο άνθρωπος είναι ένας ζωντανός οργανισμός που ζει μέσα σε κοινωνίες άλλων ανθρώπων μικρές ή μεγάλες κι έχει κίνητρα τα οποία τον οδηγούν για να ικανοποιήσει και να πετύχει στους στόχους του...Το κάθε κίνητρο από αυτά επιδιώκει και κάποιο σκοπό...Ο Weiner διαπίστωσε πως "όσο και να φτάνει το στόχο του κάποιος άλτης, θέλει να πηδήξει πιο ψηλά", το ίδιο ισχύει και σε άλλους τομείς...Έχουν γραφτεί πολλά βιβλία, για τη στάση του σώματος, καθώς και για τη λεκτική συμπεριφορά, αλλά υπάρχουν πολλές και μεγάλες διαφορές στην ικανότητα χρήσης της γλώσσας επικοινωνίας. Αυτές οφείλονται κυρίως στη νοημοσύνη του ανθρώπου, στη μόρφωση, στην κοινωνική τάξη και στη σύνθεση των εκφράσεων που χαρακτηρίζονται από πειθώ ή διακριτικότητα. Αλλά η βάση της συμπεριφοράς έχει να κάνει με τις αξίες και ιδιαίτερα με τον αυτοσεβασμό και την αξιοπρέπεια, οπού, όταν δεν υπάρχουν στον άνθρωπο, εύκολα πέφτει σε χαμηλό ζωώδες επίπεδο κι εξευτελίζεται. Οι άνθρωποι που έχουν υψηλό "ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ" συμμορφώνονται με τους κοινωνικούς κανόνες μιας κοινωνίας και είναι πιο σταθεροί σε σχέσεις και αλληλεπιδρούν σε σχέσεις αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητα άλλων ανθρώπων. Σύμφωνα με τη συμπεριφορά μπορούμε να ταξινομήσουμε τους ανθρώπους σε συνεργάσιμους ή ανταγωνιστικούς, σε φιλικούς ή εχθρικούς, σε ίσους ή άνισους, σε ουσιαστικούς ή επιπόλαιους, σε τυπικούς ή μη τυπικούς, σε επικοινωνιακούς η μη επικοινωνιακούς...
(ένα μικρό διακεκομμένο απόσπασμα από το Δοκίμιο του βιβλίου μου "Το Λ των λέξεων και του Λόγου), με αφορμή τα όσα συμβαίνουν στη χώρα μου Ελλάδα, αυτόν τον καιρό.